چطور گروه را به تیم تبدیل کنید؟

چطور گروه را به تیم تبدیل کنید؟

صدها الگو و برنامه در زمینه عملکرد تیم ها وجود دارد. یکی از بهترین آنها و همچنین ساده‌ترین شان را آلن درکسلر و دیود سیبت موسسان شرکت مشاوره گراو ابداع کردند. این الگو نشان‌دهنده ۷ مرحله ای است که شرکت کنندگان یک پروژه معمولا باید از آن عبور کنند.

همانطور که در تصویر می بینید در هر مرحله سوالی هست که در آن مقطع از خود می‌پرسیم: در آغاز پروژه (من چرا اینجا هستم؟) در وسط آن (چطور می‌خواهیم این کار را انجام دهیم؟) و در پایان آن (چرا باید ادامه دهیم؟) و صفات بسیار دیگری هم هستند که احساسات شرکت‌کنندگان را در هر یک از این مراحل توصیف می کند هم احساساتشان را در حین کار و هم احساساتشان را بعد از اتمام موفقیت‌آمیز پروژه. بسیاری از این مراحل بدیهی و بی اهمیت به نظر می‌رسد ولی تجربه نشان می‌دهد همه گروه‌ها از این مراحل عبور می‌کنند. اگر یکی را جا بیندازند بعداً باید به آن بازگردند.

اگر رهبر تیم هستید باید این الگو را در آغاز کار به افراد معرفی کنید.

بعد از آغاز پروژه مرتبط از شرکت‌کنندگان سوال کنید:

۱- تا کجا پیش رفته اید (به این معنا که در کدام مرحله از پروژه هستید)؟

۲- برای رسیدن به مرحله بعد به چه نیاز دارید؟

اگر در مورد مرحله ای که تیم تان در آن قرار دارد اطمینان دارید به صفات مربوط به هر مرحله در نمودار نگاه کنید و از خودتان سوال کنید کدام یک از این صفات در مورد شخص شما و کدام یک در مورد تیمتان صدق می کند.

از ایجاد احساسات منفی در میان گروه واهمه نداشته باشید. اختلاف بارز بهتر از اختلافی است که در مراحل متعدد حل نشده باقی می‌ماند و شما را وادار می کند در مراحل بعدی به سراغ آن بازگردید در حالی که بایستی زودتر به آن می پرداختید.

هشدار! سعی نکنید تیم تان را به طرزی انعطاف ناپذیر با الگو وفق دهید. این الگو فقط کمکی در جهت تشخیص موقعیت است جهت نماست نه تسریع کننده.

گروه ها تنها زمانی پیشرفته شان را آغاز می کنند که یکی از شرکت کننده ها جرأت می کند اولین قدم را بردارد شما به عنوان رهبر باید آماده باشیم اشتباهات شوید.

۱- در تشخیص موقعیت دو راهکار موجود می باشد:

– حل شده و حل نشده

  • در حل شده ما ۳ حالت داریم: هدف؛ هویت و عضویت
  • در حل شده نیز ما ۳ حالت داریم: سردرگمی؛ عدم اطمینان و ترس

۲- در اعتماد سازی نیز ما دو راهکار داریم:

– حل شده و حل نشده

  • در حل شده ما ۳ حالت داریم: احترام متقابل؛ صراحت و قابلیت اعتماد
  • در حل نشده نیز ما ۳ حالت داریم: احتیاط؛ عدم اعتماد و ظاهرسازی

۳- در مشخص کردن نیز ماننده ۲ دسته بالا ما دو راهکار داریم:

– حل شده و حل نشده

  • در حل شده می شود -فرضیات روشن؛ اهداف روشن و یکپارچه و نگرش مشترک
  • در حل نشده می شود -دلمردگی؛ شک گرایی و رقابل نامربوط

۴- تعهد نیز همچنین:

حل شده: واگذاری مسولیت؛ تخصیص امکانات و اتخاذ تصمیم

حل نشده: وابستگی و مقاومت

۵- به کارگیری:

حل شده: فرایند های مشخص؛ اتحاد و اجرای انضباط

حل نشده: اختلاف / سردرگمی؛ عدم اتحاد و عدم تحویل کار در موعدهای مقرر

۶- عملکرد عالی:

حل شده: تعامل خودجوش؛ همیاری و نتایج فوق العاده

حل نشده: اضافه باری و عدم هماهنگی

۷- تجدید قوا:

حل شده: شهرت و جشن؛ تغییر ماهیت و حفظ قدرت

حل نشده: کسالت مفرط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *